Billedanalyse
Herunder følger et eksempel på en billedeanalyse. Analysen er fortaget af Emma Woge, Benedikte Eschricht Holbaek, Defne Poyraz, Anne-Kathrine Vesterbæk Mortensen og jeg, Elisabeth Sønderup, men herunder dog yderlig beskrevet vha. min egen formulering.
Præsentation
Titel: Judith hugger hovedet af Holofernes (Judith beheading Holofernes)
Kunstner: Caravaggio
Årstal: 1598-99
Teknik: Chiaro-scuro-teknik
Periode: Barokken
Billede-beskrivelse = formanalyse
Motiv og figurer
Man ser damen
Judit(kvinden) som hugger hovedet af Holofernes (manden på sengen). Ydermere ses
en gammel person, som stramt holder et tykke stof, måske til at tørre blod op med eller
fordi personen er anspændt. Man tænker det er en dame, da hun muligvis holder
et skørt og har hovedbeklædning på.
I baggrunden ses et rødt ophængt stof.
|
Komposition
· Figurer –
trekanten mellem de 3 ansigter
· Akser –
diagonale linjer fra kvinden ned til manden
· Placering – det
gyldne snit
· Beskæring –
beskæringen er ’uendelig’, da fx den gamle er beskåret midt over
· Læseretning og
blikretning – fra kvinden til manden, eller omvendt. Her er også den fremtrædende hvide farve.
· Rytme og
gentagelser – de hvide og røde farver gentages, ellers ikke, udover den
hudfarvede/brunlige farve
|
Rumdannelse
Forgrunden –
sengen, kjolerne
Mellemgrunden
– menneskerne
Baggrunden –
det røde klæde og den sorte baggrund
En smule dybde – vha. skyggerne
og lyset
Billedet udtrykker rumillusion, vha. følgende:
- Overlapning - Den gamles hånd foran kvindens krop
- Modellering i lys og skygge - Fx kvindens hals
- Farveperspektiv - Den varme brune farve er forrest, den hvide er
bagerst
|
Lys og skygge
Lyskildens placering er sat fra venstre hjørne og fremtræder i form af en skjult lyskilde.
Lysets karakter er stort, da det er guddommeligt, eftersom manden er ved at dø, og lyset i samme forbindelse kommer oppefra
Af den grund er belysningen betydningsladet, men dog stadig virkelighedstro.
Farver
Paletten - Mange brækkede farver og jordfarver
Farvekontrasten - Lys/mørk, kvantitetskontrast
Farvesymbolik - Rød = blod, hvid = uskyld, sort = død
Bevægelse
Maleriet er primært gjort dynamisk vha. følgende:
- De diagonale linjer samt synsretningen
- De specielle og forvredne
formattyper ved fx. mands krop og kvindens skørt
- Fragmentering af rummet, da at kvindens halshugning forhåbentligt er en bevægelse
- Èn bevægelse beskrevet i flere figurer, nemlig i kvinden og manden
- Hidsige, brutale
farvesammensætninger, i form af den røde farve sammenlignet med de andre farver
Dog ses der enkelt eksempler på det statiske, nemlig vha. følgende:
- De lodrette linjer fra mandens overarm til kvindes bryst
- De skjulte penselstrøg
- Det flertallige brug af dæmpede, rolige og harmoniske farver
Tolkning = betydningsanalyse
Titlen
Det titlen fortæller, er det kvinden gør, og det billede udpensler
Billedets historie
Det
virker til, at kvinden bliver fristet/overtalt af den gamle til at dræbe manden.
Muligvis er der kærlighed indblandet pga. den røde farve
Tema
Død, da den fremtræder tydeligt i billede
Perspektivering = socialanalyse
Kunstneren
Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610), kaldet
Caravaggio, var en italiensk maler. Han fik sit gennembrud i 1600-tallet, da han malede
scener fra evangelisten Matthæus' liv
til kirken San Luigi dei Francesi i Rom. Disse scener kan perspektivers til netop 'Judith hugger hovedet af Holofernes', da temaet er død, hvilket også er centralt i forbindelse med det religiøse i evangelisten Matthæus' liv til kirken.....
Perioden
-var barokken, hvilket maleriet referer til, eftersom også den sætter døden og det forgængelige i fokus, oveni at benytte sig af sablen, hvilken er meget skiltret i barokkens kunst. Dette blev der netop i denne periode sat fokus på, eftersom man fik væsentligt bedre kendskab til videnskaben.
Billedets funktion
Oplysende kunst omkring døden - det forgængelige
Ingen kommentarer:
Send en kommentar