lørdag den 29. oktober 2016

 Billedanalyse

Herunder følger et eksempel på en billedeanalyse. Analysen er fortaget af  Emma Woge, Benedikte Eschricht Holbaek, Defne Poyraz, Anne-Kathrine Vesterbæk Mortensen og jeg, Elisabeth Sønderup, men herunder dog yderlig beskrevet vha. min egen formulering.  


Præsentation

Titel: Judith hugger hovedet af Holofernes (Judith beheading Holofernes)
Kunstner: Caravaggio 
Årstal: 1598-99
Teknik: Chiaro-scuro-teknik
Periode: Barokken 

Billede-beskrivelse = formanalyse

Motiv og figurer 

Man ser damen Judit(kvinden) som hugger hovedet af Holofernes (manden på sengen). Ydermere ses en gammel person, som stramt holder et tykke stof, måske til at tørre blod op med eller fordi personen er anspændt. Man tænker det er en dame, da hun muligvis holder et skørt og har hovedbeklædning på.
I baggrunden ses et rødt ophængt stof.


Komposition 

· Figurer – trekanten mellem de 3 ansigter
· Akser – diagonale linjer fra kvinden ned til manden
· Placering – det gyldne snit
· Beskæring – beskæringen er ’uendelig’, da fx den gamle er beskåret midt over
· Læseretning og blikretning – fra kvinden til manden, eller omvendt. Her er også den fremtrædende hvide farve.
· Rytme og gentagelser – de hvide og røde farver gentages, ellers ikke, udover den hudfarvede/brunlige farve

Rumdannelse

Forgrunden – sengen, kjolerne
Mellemgrunden – menneskerne
Baggrunden – det røde klæde og den sorte baggrund

En smule dybde – vha.  skyggerne og lyset

Billedet udtrykker rumillusion, vha. følgende:
- Overlapning - Den gamles hånd foran kvindens krop
Modellering i lys og skygge - Fx kvindens hals
Farveperspektiv - Den varme brune farve er forrest, den hvide er bagerst

Lys og skygge

Lyskildens placering er sat fra venstre hjørne og fremtræder i form af en skjult lyskilde.
Lysets karakter er stort, da det er guddommeligt, eftersom manden er ved at dø, og lyset i samme forbindelse kommer oppefra
Af den grund er belysningen betydningsladet, men dog stadig virkelighedstro. 


Farver

Paletten - Mange brækkede farver og jordfarver
Farvekontrasten - Lys/mørk, kvantitetskontrast
Farvesymbolik - Rød = blod, hvid = uskyld, sort = død

Bevægelse

Maleriet er primært gjort dynamisk vha. følgende: 
- De diagonale linjer samt synsretningen
- De specielle og forvredne formattyper ved fx. mands krop og kvindens skørt
- Fragmentering af rummet, da at kvindens halshugning forhåbentligt er en bevægelse 
- Èn bevægelse beskrevet i flere figurer, nemlig i kvinden og manden
- Hidsige, brutale farvesammensætninger, i form af den røde farve sammenlignet med de andre farver

Dog ses der enkelt eksempler på det statiske, nemlig vha. følgende:
- De lodrette linjer fra mandens overarm til kvindes bryst
- De skjulte penselstrøg
- Det flertallige brug af dæmpede, rolige og harmoniske farver
   

Tolkning = betydningsanalyse

Titlen

Det titlen fortæller, er det kvinden gør, og det billede udpensler

Billedets historie

Det virker til, at kvinden bliver fristet/overtalt af den gamle til at dræbe manden. Muligvis er der kærlighed indblandet pga. den røde farve 

Tema

Død, da den fremtræder tydeligt i billede


Perspektivering = socialanalyse 

Kunstneren

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610), kaldet Caravaggio, var en italiensk maler. Han fik sit gennembrud i 1600-tallet, da han malede scener fra evangelisten Matthæus'  liv til kirken San Luigi dei Francesi i Rom. Disse scener kan perspektivers til netop 'Judith hugger hovedet af Holofernes', da temaet er død, hvilket også er centralt i forbindelse med det religiøse i evangelisten Matthæus'  liv til kirken.....

Perioden

-var barokken, hvilket maleriet referer til, eftersom også den sætter døden og det forgængelige i fokus, oveni at benytte sig af sablen, hvilken er meget skiltret i barokkens kunst. Dette blev der netop i denne periode sat fokus på, eftersom man fik væsentligt bedre kendskab til videnskaben. 

Billedets funktion

Oplysende kunst omkring døden - det forgængelige 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar