Analyse af Monets maleri Høstakke
Claude Monet: Høstakke(Solnedgang), 1890-91. Olie
på lærred. 73x92,7 cm
· Farvebrug:
Særligt farveren rød, gul, blå, brun og grøn er benyttet.
Farveren er knækket/brækket, og de primære farver er i brug.
· Lys og skygge
Lyset kommer fra lyskilden(solen) bag høstakken. Det spreder sig mod
venstre, men har dog ingen tydelige markeringer. Det er de komplementære farver der er i skyggerne, hvor de altså fremhæver hinanden.
Lyset og skyggerne farver
Lyset er gulligt, egenskygge mørk og slagskygge lilla
Lyset og skyggerne farver
Lyset er gulligt, egenskygge mørk og slagskygge lilla
· Farverne til at skabe rum i billederne
-er gjort ved at den varme røde farve er i forgrunden og den kolde blå i baggrunden.
Farverne i og bag ved høstakkens virkning på hinanden
Den gule lyskilde bag høstakken og den røde farve i høstakkene træder frem, da de er varme. Derimod træder den blå farve tilbage. Dette medvirker bla. til dybde/fornemmelse af luft i selve høstakken, som jo langt fra er et total kompakt objekt.
-er gjort ved at den varme røde farve er i forgrunden og den kolde blå i baggrunden.
Farverne i og bag ved høstakkens virkning på hinanden
Den gule lyskilde bag høstakken og den røde farve i høstakkene træder frem, da de er varme. Derimod træder den blå farve tilbage. Dette medvirker bla. til dybde/fornemmelse af luft i selve høstakken, som jo langt fra er et total kompakt objekt.
· Kendetegn ved Monets penselstrøg
Han benytter korte penselstrøg i græsset, lange penselstrøg i høet og på himlen en form for udtoning. Penselstrøgene bliver altså kortere jo dybder i billede man når, hvilket medvirker, at fokusset er størst i forgrunden, og særligt i højre side.
Han benytter korte penselstrøg i græsset, lange penselstrøg i høet og på himlen en form for udtoning. Penselstrøgene bliver altså kortere jo dybder i billede man når, hvilket medvirker, at fokusset er størst i forgrunden, og særligt i højre side.
·
(stemnings)Indtrykket af naturen i Monets høstak-billede
Indtrykket er idylliske med de mange farvespil. Derudover skabes der et indtryk af, at dette øjeblik kun har været tilgængeligt i temmelig kort tid, eftersom klatmalning forbindes med hurtig-maling, og impressionismens karakteriserende øjebliksmaling lagt til maleriets flotte farve altså kun måtte have forekommet i forholdsvis kort tid.
Indtrykket er idylliske med de mange farvespil. Derudover skabes der et indtryk af, at dette øjeblik kun har været tilgængeligt i temmelig kort tid, eftersom klatmalning forbindes med hurtig-maling, og impressionismens karakteriserende øjebliksmaling lagt til maleriets flotte farve altså kun måtte have forekommet i forholdsvis kort tid.
· Følgende link indeholder Monets
landskabsmalerier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Haystacks_(Monet_series)
https://en.wikipedia.org/wiki/Haystacks_(Monet_series)
Jeg kan bla. finde følgende forskelle på hans og mine billedeserie/fotografiserie:
- Mine fotografier nærmere sig en endnu mere virkelighedstro/øjebliks skildring, ende Monets landskabsmalerier gør
- Mine fotografiserie strækker sig over kun et par dage, hvorimod Monets maleriserie strækker sig over år
- Mine fotografier er taget fra samme udgangspunkt, hvorimod Monet har rykket en smule på hans
J
Ingen kommentarer:
Send en kommentar