fredag den 25. november 2016

Ørnens ret, Asger Jorn, 1951, 74,5x60

Annalyse af 'Ørnens ret'

På billedet ser man en stor sort/blå masse med øjne og hugtænder og en form for kløer i bunden. Man kunne i forhold til titlen forestille sig at det skulle være den såkaldte ørn. Derudover ses der også et hvidt dødningehoved i bunden af billedet og ude i distancen et sort væsen, der har samme træk som en kat, der står på bagbenene. I billedet er det klart ørnen der har den mest dominerende og centrale placering, hvorimod katte skikkelsen mere står i baggrunden og lurer. Ørnen fylder stort set hele billedet med dens store form med tre hoveder og tre set skarpe tænder. Ørnen er meget domineret af den mørke sorte farve med blå skær i, som står i kontrast til den lyse hvide/gullige og røde farve omkring især omkring ansigterne i mundene. Ørnen består altså af de primære farver blå, gul og rød, dog i nogle meget brækkede varianter. De tre ansigter viser alle tænder i et truende udtryk, som fortolkes som et forsvar. Ansigtet til venstre har et meget opspilet øje der giver den et mere aggressivt og samtidigt skræmt udtryk, i forhold til ansigtet ved siden af der har et mere lukket øje, der får den til at se mere følelsesladet ud og på grænsen til at være trist. Det sidste ansigt i højre nederste hjørne har et mere utydeligt øje, der let kan overses, samtidig med at det er det eneste ansigt, der skærer tænder og hvor tænderne ikke er spidse. Dette gør ansigtet mindre truende og mere skræmt i stedet. Alt i alt er ørnen altså domineret af en forsvars position, der siger at den vil kæmpe med alle de følelser det indebærer, også selvom det resultere i døden, hvilket dødningehovedet kan være et symbol på. Nederst i billedet under ørnen ses en mørk rød farve, man hurtigt sammenligner med blod, samtidig er der også en mere blålig masse, der bliver holdt fast af ørnens kløer. 

I modsætning til Dorthe Fogh, der tolker den blå masse som ørnes yngel eller penge, hvor vi derimod ser det mere som ørnes bytte, da den røde farve mellem tænderne også kunne ligne blodet der flyder i bunden. Ørnen føler sig altså truet til at skulle beskytte sit bytte fra den katte lignende skikkelse, der kommer fra venstre side. Katten har et truende udtryk i ansigtet, der nedstirrer den blå masse under ørnen, hvilket bringer den en glæde, hvilket vises ved det lille skæve smil i dens ansigt. Samtidig er dens træk orange, som står i komplementærkontrast til ørnens blålige farve. Denne tolkning er også modsat Dorthe Foghs, da hun tolker katte skikkelsen til at være allieret med ørnen. Hele billedet symbolisere altså en kamp mellem disse to væsener, der begge gerne vil have ”byttet”. 
Dette kan også sammenlignes med den kolde krig, der var i gang i tiden, hvor billedet blev malet. Den kolde krig gik nemlig ud på at to parter gik efter det samme mål. De to parter var, ligesom særligt ørnen, men også katten, opsat på at kæmpe med alt hvad det kunne risikere at koste dem. Dette blev i samtiden bla. gjort ved at spille med musklerne og med visheden om den død og fare som kunne ligge bag, hvilket  jo også ses i billedet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar